Etanol probléma

Motorkerékpárok üzemanyag ellátással kapcsolatos problémáinak minimalizálása

Az utóbbi pár évben különösen megszaporodtak a robbanómotoros kisgépek, mind a motorkerékpárok esetében az üzemanyag ellátással kapcsolatos meghibásodások. Ezen állításunkat igazolják a szolgáltatásunkat igénybevevő ügyfeleink, mind a velünk kapcsolatban álló szervizes kollégák. Jobb esetben a hosszú téli tárolás után első próbálkozásra el sem indul az ősszel még hibátlanul működő féltett kétkerekűnk. Rosszabb esetben túráról trélerrel nem kis költséggel hazahozott motorunk tanúskodik arról, hogy mára már jelentősen megváltozott a motorforgalmazók által szorgalmazott, a motor gépkönyvében írásban nyomatékosított utasítás, miszerint: a hosszabb téli tárolás előtt színültig fel kell tölteni az üzemanyag tartályt a belső korrózió megakadályozása érdekében és ezzel megtettünk minden tőlünk telhetőt az ügy érdekében. Ez helytálló és nagyon bölcs tanács volt a 100%-ban motorbenzin esetében, mára már jelentősen megváltozott a helyzet és szándékosan nem benzinről, hanem üzemanyagról beszélünk annak okán, hogy 10%-ban bioetanol és csak 90% körüli összetevőben lehet benzinről beszélni. Ezen körülmények és tájékoztatás hiánya lehet az oka motorosokat sokkoló sokszor feltételezéseken alapuló jó tanácsok, viták tévhitek terjedésének. A „tankos” tevékenységben szerzett sokévi tapasztalat, az ügyfelekkel történt beszélgetés során összegyűjtött információ, valamint a témát jól ismerő szakemberek hiteles tájékoztatása okán érzem, hogy a valóságnak legmegfelelőbb helyzetképpel és ennek tükrében a legjobb tanácsokkal szolgálhatok az érintett érdeklődők számára.

Megítélésem szerint az új állapot 3 ponton változtatta és keseríti meg a motorosok és kisgépesek életét:

  1. A bioetanol tartalom miatt a motorbenzinhez képest jelentősen megnőtt a korróziós hatás a tank belső felületét és alumínium alkatrészek tekintetében. Az olyan javításra átvett üzemanyag tartályok, amelyek korábban félig vagy csak részben voltak töltve üzemanyaggal, a szint alatt sokkal intenzívebb korróziós hatást figyeltünk meg, mint szint felett. Az etanol megnöveli a víz oldhatóságát az üzemanyagban, így már elegyet alkot azzal, nem pedig külön fázisban a tank alján cseppként gyűlik össze, valamint a környezeti levegő páratartalmát is képes megkötni így már az üzemanyag. A levált rozsdaszemcse dugulások forrása, a korrózió hosszabb távon tartályperforációt okoz.
  2. Az új üzemanyag élettartama motor benzinhez képest, (ami szinte korlátlan volt, mára) a gyártástól számított 3 hónap, a kiszolgálástól számított 2 hónap. Téli tárolásra letett teletankolt jármű esetében az üzemanyag megromlik, egy bonyolult kémiai (polimerizáció) folyamat miatt kátrányszerű anyag csapódik ki a tartály falára, ami a karburátorba, AC szivattyúba, injektorba jutva dugulást okoz.
  3. Az üzemanyagrendszerben az üzemanyaggal érintkező gumi és műanyag alkatrészek élettartama lerövidül.

Van megoldás arra, hogy ne kelljen az évszázados kedvenc élményünkről a motorozásról részlegesen, vagy végleg lemondani. Az első két pontban tárgyaltakra végleges megoldást jelent: a tank belső felületét a tisztítást követően egy speciálisan erre a célra kifejlesztett műgyanta réteggel kell bevonni. Az első pont szerinti korróziós hatást direkt módon, a második pontban tárgyalt polimerizációs folyamatot indirekt módon oly formában védhetjük ki, hogy a szezonzárást követően az üzemanyagot leeresztjük, leszívjuk, így nem romlik bele. Ezt most már büntetlenül megtehetjük, mivel a gyantázott felület miatt a korróziótól nem kell tartanunk. Azon oldtimer járművek esetén melyek nem szezonálisan vannak használva, hanem évekre le vannak állítva, de nem kizárt az alkalmankénti beindításuk, javasoljuk a 100 oktános repülőbenzinnel való feltöltést. A nevezett benzin repülésbiztonsági okok miatt nem tartalmazhat bioetanolt, így nincs káros hatás sem. A harmadik pont szerinti probléma megoldására javasoljuk a rövidebb ciklusidejű karbantartások alkalmával az érintett gumi és műanyag alkatrészek ellenőrzését, cseréjét elvégezni, a karbantartási utasítást ennek megfelelően kiegészíteni! Vannak már gyártói próbálkozások és eredmények a bioetanolnak jobban ellenálló anyagok kifejlesztésére.

A fenti tájékoztató cikket jelenlegi ismereteim alapján a legjobb szándéktól vezérelve állítottam össze. Bárminemű a témát érintő észrevételt kiegészítendő információt szívesen fogadok, álláspontomat ennek megfelelően változtatom, írásos anyagomat átírom, kiegészítem.

Remélem, ezen írásommal sok motoros társamnak segítettem, gondtalan, balesetmentes motorozást kívánok mindenkinek!