Belső felújítás.

Nem sok tapasztalt motoros lehet, akimaga – vagy legalább társa – ne élt volna át túra vagy csak „csapatás” során üzemanyag-ellátási gondot, ami általában dugulás következménye. Karburátoros motorok esetében többnyire nem kevés bosszúságot, injektoros motorok esetében jelentõs anyagi károkat okozva. Sokan megtapasztaltuk, hogy nincs az a finom üzemanyagszûrõ, amely tökéletes megoldást adna.  A problémát, mint minden más esetben, a gyökereinél kell megszüntetni. Mára az üzemanyagok minõsége sokat javult a korábbiakhoz képest, a tisztaságot is beleértve. Azonban van még egy fekete folt, az ÜZEMANYAGTARTÁLY. Egyes olasz típusok esetében gyárilag nincs is belül felületkezelve, de a japán tankok is felületkezelt lemezpréselés utáni vonalhegesztéssel készülnek. Üres vagy félig töltött tartállyal a belsõ korrózió a motorok teleltetésének szinte természetes velejárója, különösen ha változó hõmérsékletû a garázs. A veteránok esetében jellemzõ a kezeletlen acéllemez, esetleg fellazult festéssel, évekig üresen, sokszor mostoha körülmények között tárolva. (Érdekességként megjegyezném, hogy én is vásároltam egy 1955-ös Csepelt pajtában, szalma alól elõbányászva.) Szervizes tapasztalataim alapján láttam, hogy a motorosok minden problémája meg van oldva a tank kivételével. Mit értek ez alatt? Jó az alkatrészellátás, jó minõségû utángyártott és eredeti alkatrészeket lehet szerezni; vannak jó szervizek, gépmûhelyek, festõk, kárpitosok, restauráló és motorátépítõ mûhelyek. Mi hát a gond? A tankok sérülése vagy az elõzõekben említett kiterjedt belsõ korrózió esetén az új alkatrész ára a legtöbb esetben jóval meghaladja a 100 ezer forintot, ezt vállalva minden kezdõdhet elölrõl.

Ha csak…

Interneten találtam a ma már sokak által használt tankjavító szettet, amely kifogástalan termék, a hozzátartozó technológiai leírást maradéktalanul betartva. Itt kezdõdnek a problémák. „Öntse bele, majd két óra rázást követõen öntse ki!” – így a használati utasítás. Nincs ember, aki 10-15 perc elteltével fel ne adná, és a tankok betöltõnyílásait, a keresztmetszetet és a visszaperemezést ismerve, jó, ha az egy liter savból visszakapok felet. Közben a fényezésen bõven van a savból! Ha gyors beavatkozás nem történik, beláthatatlan következmények elé nézhetünk. Ilyen elõzményekkel nincs ideális felület a mûgyantázáshoz, ami kézi forgatással a teljes kötésidõ végeztéig lehetetlen, a felesleges mûgyanta egy helyre folyik és felforr. Ha a felesleges mennyiséget leszívással vagy sima kieresztéssel eltávolítjuk, az hiányozni fog a felületrõl, az ezüst pigmentáció kilátszik, érdes felületet alkotva. A kísérlethez és a nem megfelelõ felület kialakításához pedig túl drága anyagról beszéltünk.

A megoldás

Három év fejlesztés és nem kevés anyagi ráfordítással, EU-támogatással megvalósult gépi beruházás eredményeként megszületett a tökéletes megoldás, mely eddigi ismereteink szerint a világon egyedülálló. Egy olyan, két gépegységbõl álló, a legszigorúbb munka- és környezetvédelmi elõírásoknak is megfelelõ gép, amely a legjobb minõségi eredménnyel, nagy kapacitással képes a fentiekben tárgyalt problémákra tökéletes megoldást nyújtani.

Technológiai leírás

A leszerelt üzemanyagtankot egy a típusra gyártott konzolra szereljük, amely a késõbbiekben a kihúzatópadra vagy a két gépegység bármelyikére egy mozdulattal felhelyezhető és rögzíthető. Amennyiben a tartály nem sérült, tehát csak belsõ felújításra szorul, a vegyi kamrában vegyszeres belső mosással kezdődik a program. Miután a zsiradékos és egyéb belső szennyezõdést eltávolítottuk, teljes belsõ szárítás következik. A száraz tank belsején speciális csiszolószemcsét alkalmazva a gépegység „száraz” oldalán programozott fordulat- és idõtényezõvel, kéttengelyû mozgással lekoptatjuk a nagy kiterjedésû vagy összefüggõ korróziós foltokat, revét, festékfoltokat. A program lejártával száraz leszívásra állított üzemmódban eltávolítjuk a csiszolószemcsét, és a leválasztó kapszulában összegyûjtjük. Mosás után a rozsda maratását és passziválását a vegyi kabinban végezzük. A marató anyagot – szintén ellenõrzötten – zárt rendszerben szívjuk és választjuk le, és töltjük vissza a saját flakonjába. Mosás után ismét szárítás következik, majd a tökéletesen száraz felületre kerül a mûgyanta. Ez porlasztva kerül a tartály belsejébe, nagy mennyisége és tömege miatt megfolyik a belsõ felületen. A gép a megfelelõ program beállításával a mûgyanta sûrûségét, kötésidejét figyelembe véve a változó fordulatú kéttengelyû mozgás révén biztosítja az egyenletes vastagságú bevonatot. Az egyenletes és maximális minõségbiztosítás érdekében a folyamat minden szakaszában és teljes egészében endoszkópos vizsgálattal, valamint pH-méréssel gyõzõdünk meg a megfelelõ minõségrõl. Teljes kötést követõen leszereljük és csomagoljuk a tankot, 72 óra elteltével feltölthetõ üzemanyaggal. Elõnyök a kézi és az egyszerűbb gépi megoldásokhoz képest: A gép tervezése során számított és lemodellezett kéttengelyû mechanikus mozgás és az azt vezérlõ plc-s és frekvenciaváltós vezérlés garantáltan biztosítja a minden ponton való homogén felülettisztítást, valamint a műgyanta,egyenletes vastagságú felhordását. Környezetvédelmi szempontból sem elhanyagolható, hogy a tisztítószemcse és -folyadékok pillanatok alatt az utolsó szemig, illetve cseppig eltávolíthatók a tartályból, hogy leválasztva újbóli felhasználásra vagy megsemmisítésre saját tárolóedényeikbe legyenek visszatöltve. Folyamatos pH-méréssel, a sav, illetve a lúgos oldat koncentrációjának ellenõrzésével a legmagasabb minõségû elõkészítés és ennek folyamodványaként a legmagasabb minõségû végeredmény érhetõ el. A munkadarab gépi megfogása egy pillanat mûve, gyorsan válthatják egymást a technológiai fázisok. Míg a befejezõ szakasz indul, már a másik munkadarab gépi elõkészítése zajlik, a munkavégzés így folyamatos. A gondosan tervezett megfogó szerkezetnek, a plc-program szerkesztésének, valamint egyéb fejlesztéseknek köszönhetõen a külsõ fényezés sérülésmentessége teljes egészében biztosítható. Természetesen külsõ felújítást is hasonló színvonalon el tudjunk végezni. Ha cikkünk vagy hirdetésünk felkeltette érdeklõdését, esetleges kérdéseket, vagy kételyeket ébresztett Önben, haladéktalanul keressen bennünket, hogy a meggyõzhessük a fentiek valóságtartalmáról. Amennyiben szolgáltatásunkat igénybe veszi, törekedni fogunk a maximális elégedettségére.